GETUIGEN VAN JEZUS IN WOORD EN DAAD

Essential 1

Inleiding

Wat kun je verwachten van deze essential en waar gaat het over?

In deze essential leer je hoe jij een getuige van Jezus kunt zijn voor jouw omgeving. Hoe jij jouw eerste stappen gaat zetten in het volgen van Jezus in het brengen van Gods Koninkrijk voor jouw omgeving. Ik bedoel dan te doen wat Hij deed en te zeggen wat Hij zei. Hij was aantrekkelijk en mensen volgden Hem. Net zoals Jezus kunnen wij vanuit Gods Koninkrijk van invloed zijn op onze omgeving. Mensen om ons heen verlangen naar een levende ontmoeting met Jezus wat levensveranderend voor hen zal zijn. Alleen zij weten niet hoe dit te vinden. Jezus heeft jou, net zoals zijn 12 discipelen, uitgekozen om Zijn getuige te zijn. Door samen naar Jezus te kijken leren we van Hem hoe Hij dit deed en hoe Hij liet zien wat het hart van Zijn Vader was voor mensen. Liefde vanuit Hem naar onze naaste is dan ook een van de belangrijkste sleutels die we zullen gaan ontdekken. Omdat Hij het ziet zitten dat wij Zijn getuigen zijn is het voor ons mogelijk, ook al ervaar je dat zelf vaak anders. We gaan leren op te staan vanuit beschikbaarheid. Hij maakt ons bekwaam als wij ervoor kiezen Hem te volgen in het vertegenwoordigen van het hart van de Vader vanuit een levensstijl voor onze omgeving.

Wat ga ik leren?

Alle 10 essentials raken een essentieel thema dat jou, als volgeling van Jezus, helpt een dagelijkse getuige van Jezus te zijn voor jouw omgeving. Dit heb je kunnen zien in de inleiding van deze essential. Wij werken door alle thema’s heen op een gelijke manier. Aan de hand van ‘leerdoelen’ een basis van Bijbels onderwijs (introductie, samenvatting en verdieping), opdrachten (groepsopdrachten en thuisopdrachten), verdieping (vragen en reflectie) en ondersteunend materiaal (leesplannen en leesboeken).

Nadat je deze essential hebt doorleefd, heb je ontdekt, ervaren en geleerd:

  • dat getuige zijn van Jezus vanuit een levensstijl een manier is die bij jou past en dus mogelijk voor jou is in iedere situatie.
  • dat jij er niet alleen voorstaat. Dat je dit samen met God en je broer en zus doet. Je hebt het verlangen om iedereen te bereiken en ziet de noodzaak dat iedereen hierin nodig is!
  • dat je een getuige bent voor je omgeving vanuit wie je bent en niet vanuit wat je doet.

Samen aan de slag

Aan de slag betekent dat jij alleen en samen met je buddy of groepje daadwerkelijk aan de bak mag. Je staat er dus niet alleen voor. Je gaat lezen in Gods Woord, luisteren naar Zijn stem, verdiept je in de stof, neemt de uitleg door, beantwoordt vragen en denkt na wat het met je doet.

De belangrijkste onderdelen zijn jouw eigen tijd met God, het luisteren naar Zijn persoonlijke aanwijzingen voor jou en het daadwerkelijk in praktijk brengen van de opdrachten. Jij wordt door de leiding van de Heilige Geest aan de binnenkant opgebouwd, zodat Gods Koninkrijk aan de buitenkant meer zichtbaar wordt.

Veel plezier en zegen in deze mooie reis samen!

Onderwijs

Inleiding

God ziet het goud in jou en Hij zegt: Ga!

Mensen bewaren schatten op een veilige plek. Maar God heeft Zijn glorieuze schat, de boodschap die mensen vrijmaakt van zonden en vervult met Zijn liefde, geplaatst in ons. Fragiele, gewone en goedkope kruiken van klei. Wij voelen ons vaak ontmoedigd, onzeker en incompetent om het licht van het Evangelie te laten schijnen. Maar God ziet jou anders! Hij ziet het goud in jou en Hij zegt: Ga! En Ik zal met je zijn. Want Ik heb jou gezalfd om aan armen het goede nieuws te vertellen, om aan verslagen harten hoop te bieden, om aan gevangenen hun vrijlating bekend te maken en aan geketenden hun bevrijding. Mijn heerlijkheid zal over jou gezien worden.

Naar samenvatting Naar onderwijs video

Groepsopdracht

Doel

Samen met anderen vorm jij het lichaam van Christus, Gods gemeente. Samen met anderen word jij scherper en krijg je meer inzichten door de vragen van de ander. En scherp jij de ander! En het is ook leuker en gezelliger. Je motiveert elkaar en duwt elkaar naar verdieping en naar een nieuwe comfortzone.

Wat ga je doen?

Kennismaken met elkaar, elkaar beter leren kennen en een buddy vinden met wie je de komende Essentials doorleeft.

Ga naar de opdracht Kijk de video

Thuisopdracht

Doel

Het vinden van een buddy met wie je de komende Essentials doorleeft.

Ga naar de opdracht

Leesplan

Doel

Openbaringen van God ontvangen over jouw leven en de reis die je maakt met Love & Impact, door het lezen van de leesplannen in je eigen tijd met God.

Ga naar de opdracht

Boekentip

Doel

Verdieping in de onderwerpen: Intimiteit, identiteit en autoriteit door de boeken van Jan Pool hierover te lezen.

Boekentip: ‘Intimiteit’ Jan Pool

Ook te bestellen als drieluik: ‘Intimiteit-Identiteit-Autoriteit Drieluik’ Jan pool

Ga naar de opdracht